A keresőoptimalizálás az egyik olyan szó, amelyet valószínűleg mindenki hallott már, aki az internetet egy kicsit is ismeri és valaha a weblapkészítés közelébe került, akár mint megrendelő, akár mint kivitelező – mégis sok téveszme kering a fogalom körül.

A keresőoptimalizálás (search engine optimisation, SEO) célja, hogy a keresőkben az egyes kulcsszavakra, kifejezésekre, problémákra kereső internetezők a mi honlapunkat találják meg, lehetőleg a kereső (többnyire a Google) első-második oldalán, azaz az első tíz-húsz találat között. A keresőmotorok különböző algoritmusokat használnak erre, a webdesignerek pedig megpróbálják ennek megfelelően kialakítani a weblapokat. Ez egy állandó versengés, hiszen a weblapkészítők mindig újabb és újabb trükköket találnak ki a keresőmotorok befolyásolására, a keresőmotorok pedig egyre kifinomultabb módon védekeznek a trükkök ellen.

Érdekes kérdés, hogy miért van egyáltalán szükség trükkökre. Hiszen a keresőmotorok célja az, hogy a keresők a lehető legjobb (szakszóval: releváns) találatokat kapjanak, tehát ha a mi oldalunk megfelelően válaszolja meg a látogatók kérdéseit, akkor nem lehet gond: ha releváns a tartalmunk, jó helyen fogunk megjelenni. Ez így is van, csakhogy az interneten mára már annyi tartalom, annyi információ van, hogy ezek közül egyre nehezebb kiszűrni a valóban értékeseket, ezért kell más szempontokból is valahogyan rangsorolni a weblapokat.

A keresők által publikált legális módszerek használatával, és értékes tartalom elhelyezésével végül valóban jó helyezéseket lehet elérni a keresőkben. Azonban ez önmagában még kevés.

Ha a weblapunkra érkező látogató pár másodpercen belül elkattint, bezárja az ablakot, visszatér a találati lista más szereplőihez, akkor hiába dolgoztunk, kidobott pénz és elfecsérelt energia, amit a keresőoptimalizálásra áldoztunk. Ha nem ragadjuk meg a látogatónk figyelmét, ha nem keltjük fel az érdeklődését, ha nem keltünk benne vágyat arra, hogy az általunk kínált megoldást válassza, és végül, ha nem adunk rá lehetőséget, hogy azonnal cselekedjen – akkor elveszítjük a nagy nehezen megszerzett látogatónkat.